X
تبلیغات
رایتل

سالی که گذشت


هر چند اکثر ما عادت داریم که مبارک یا نامبارک بودن سال را با بهارش بسنجیم اما بهتر است که برای اطمینان از خوش یا ناخوش بودن سال، تا آخر آن صبر کنیم یا جوجه را آخر پاییز که نه آخر سال بشماریم. حال که کم کم سر و کله سال 90در حال پیدا شدن است  و دیگر باید نسخه سال 89 پیچیده شود بهتر است واپسین نگاه هایمان را به سالی که گذشت بیندازیم، به اتفاقات خوش و ناخوشی که رخ داد، به اشتباهاتی که مرتکب شدیم، محبتهایی که کردیم و جاهایی که بیهوده خشمگین و عصبانی شدیم،کوتاهی هایی که نسبت به خودمان و اطرافیان مان انجام دادیم و یا اتفاقات خوشایندی که برایمان افتاد.....

لذا شاید لازم باشد همانطور که به رسم خانه تکانی شب عید، گنجه ها را از لباسهای کهنه خالی می کنیم، فرشها را برای شستن راهی پشت بام می کنیم و گردگیری در و دیوارخانه ها را با جاروهای بلند آغاز می کنیم، وقت آن هم باشد که صفایی به دل و جان داده و اشتباهات گذشته را با لباسهای بنجل شده، دور ریخته و در عوض خاطرات و اتفاقات خوشایند سال 89 را گردگیری کرده و بر روی طاقچه دل بگذاریم.

رنجش ها ، ناراحتی ها و خشم نسبت به اطرافیان بزرگترین مانع بر سر راه شادی و لذت بردن شما از ایام نوروز و شروع سال جدید خواهد بود

سالی که گذشت

برای رسیدن به این منظور لازم است که نگرشتان را نسبت به اتفاقات سال گذشته تغییر دهید و سعی کنید فقط جنبه های مثبت آن را در نظر گیرید. در مورد درسهایی که در سال گذشته گرفتید خوب فکر کنید و احساس تاسف نکنید. سعی کنید با خاطراتی خوش از سال 89 خارج شوید. یکی از روشهای پیشنهادی برای فراموش کردن اتفاقات بد و ناگوار سال گذشته این است که تقویم سال گذشته را که یادآور اتفاقات بد و منفی است از بین ببرید و دور بیندازید.

 

البته این کار یک فعل نمادین است و اصل اقدام این است که سعی نمایید اشتباهاتی را که در گذشته مرتکب شده اید را فراموش کنید و همچنین کسانی را که در حق شما بدی و ظلم کرده اند را ببخشید. رنجش ها ، ناراحتی ها و خشم نسبت به اطرافیان بزرگترین مانع بر سر راه شادی و لذت بردن شما از ایام نوروز و شروع سال جدید خواهد بود.

رشد

توانایی های خود را به درستی شناسایی کنید و آنچه را که می توانید، تغییر دهید. برای مثال ممکن است شما جز آن دسته افرادی باشید که از وضعیت تحصیلی، شغلی، تفریحی، ارتباطات، مسایل جسمانی خود و بسیاری موارد دیگر ناراضی باشید و در این حالت به خودتان قول دهید که حتما این موضوع را در سال جدید به طور معجزه آسایی حل خواهید کرد اما در سالهای گذشته دیده اید که در کمال تاسف پایان سال خود را در همان نقطه آغاز می یابید. شاید موارد مذکور برای همه ما آشنا باشد یعنی رویا پردازی و سپس نا امیدی.

در واقع مهمترین مشکلی که در رابطه با تصمیمات ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم و مبهم و کلی هستند و ثانیا به آنها تعهد لازم را نداریم. همچنین به طور نامناسبی تنها بر جنبه های منفی موضوع متمرکز می شویم. از این طریق است که در تصمیم گیری های سال جدید ممکن است که دچار اشتباه و مشکل شویم لذا با در نظر گرفتن این موارد (یعنی هدف گزینی روشن و دقیق و همچنین ایجاد حس تعهد نسبت به آنچه می خواهیم انجام دهیم)، است که می توانیم در دست یابی به اهداف خود موفق تر و امید وار تر باشیم.

در واقع مهمترین مشکلی که در رابطه با تصمیمات ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم و مبهم و کلی هستند و ثانیا به آنها تعهد لازم را نداریم.

سعی کنید در سال جدید افکار و خاطرات و تصاویر ناخواسته را که جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی آورد، دور بریزید لذا برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و ذهن را از خاطرات نامناسب و نامطلوب خالی ساخت و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده پرداخت

تفکر

از طرف دیگر هر چه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید. مسلما زمان دکمه بازگشت ندارد بنابراین اشتباهاتی را که مرتکب شده اید قابل محو کردن نیستند؛ سعی کنید واقعیت را پذیرفته و در سال جدید دیدگاه جدید را اتخاذ کنید. این تصمیم به شما کمک می کند تا تغییرات اساسی در زندگی تان ایجاد کنید. برای مثال برخی از افراد که چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده اند به دنبال تحصیل می روند، برخی به دنبال کسب مهارت جدید هستند و برخی دیگر مراودات و ارتباطات خانوادگی شان را تغییر و ارتقا می دهند.

شاید این تصمیم گیری چالش برانگیزترین و اولین اقدامی باشد که در کسب سلامت روان به شما کمک خواهد کرد؛ چرا که با در نظر داشتن آنها، درباره خواسته های خود واقع بین و منطقی تر خواهید بود و لذا یا با شکست مواجه نمی شوید و یا اگر با شکستی هم مواجه شدید  با تجربه گرفتن از این شکست پلی برای پیروزی می سازید.

لذا سعی کنید در سال جدید افکار و خاطرات و تصاویر ناخواسته را که جز خستگی نتیجه دیگری برای ذهن به بار نمی آورد، دور بریزید لذا برای ذخیره انرژی روانی باید خانه تکانی ذهنی کرد و ذهن را از خاطرات نامناسب و نامطلوب خالی ساخت و آرام و پرانرژی به فعالیتهای سازنده پرداخت. با این خانه تکانی، ذهن و روح شما پر از مهمانهایی خواهد شد که به دعوت شما در ذهن تان حضور دارند و به شما انرژی مثبت می دهند و شما را شاد می کنند به این ترتیب در سال جدید از وجود افکار منفی و خاطرات ناخوشایند خبری نخواهد بود.

 

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان