مژگان، دل پردردی داشت. مانند خیلی دیگر از زنان بینام و نشانی که روزهای تلخ و شیرین دفاع، امتحان خود را خوب پس دادند و تا به امروز هم پای حرفشان ایستادهاند.
صحبت از قدرنشناسی ما آدمهاست. ارزش امثال مصطفی را که ندانستیم، خانوادههایشان را هم با دنیایی از غربت در شهری پر از ناسپاسیها رها کردیم؛ با این که همچنان انتظاری از کسی ندارند و گاه فقط مزار شهدا ملجایی برای بازگو کردن درددلهایشان است.
از اول قرار بود از شهید طالبی و نامههای پرمحبتاش به مژگان بنویسیم. از ایثار، گذشت،
ادامه مطلب ...اگر هم اختلافی هست، نباید جلوی مردم اخم کرد
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش رسانه های بیگانه برای بزرگنمایی برخی اختلاف نظرها، تأکید کردند: نباید از گفتهها و یا نوشتههای ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظری است نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه های بیگانه داد.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از ظهر یک شنبه چهارم فروردین 90 در دیدار وزیر کشور و جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروی انتظامی، تأمین امنیت بویژه امنیت اخلاقی و روانی جامعه را یکی از مهمترین وظایف نیروی انتظامی دانستند و با اشاره به مسؤولیت سنگین رسانه ها، مطبوعات، گروهها و افراد تأثیرگذار برای حفظ آرامش روانی مردم، تاکید کردند شرایط کنونی کشور بسیار آرام و مناسب و روحیه مردم هم مستحکم است بنابراین مسؤولان، نخبگان سیاسی و فرهنگی و فعالان مطبوعات و رسانه های مجازی نباید بگونه ای سخن بگویند و یا مطلبی منتشر کنند که القای نبود آرامش و دو دستگی در کشور شود زیرا این موضوع، خلاف واقع است.
ایشان با اشاره به سخنان روز گذشته خود درخصوص برخی مسائل روز، افزودند: متأسفانه برخوردی که برخی روزنامه ها با این سخنان کردند، بجای القای آرامش در کشور، القای دوگانگی و دعوا را می کرد.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به صاحبان قلم و تریبون خاطرنشان کردند: نباید به گونه ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است.
حضرت آیتالله خامنه ای با یادآوری برخی اختلاف نظرها میان مسؤولان و فعالان سیاسی در دوران امام (ره) افزودند: امام بزرگوار در آن دوران بارها خطاب به مسؤولان می فرمودند "در جلسات هرچه می خواهید بگویید اما آن را به جامعه نکشانید زیرا مردم گناهی ندارند. "
ایشان با اشاره به تلاش رسانه های بیگانه برای بزرگنمایی برخی اختلاف نظرها، تأکید کردند: نباید از گفته ها و یا نوشتههای ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظری است نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه های بیگانه داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روحیه بسیار خوب و مستحکم مردم افزودند: آرامش موجود در جامعه و حرکت محکم و آگاهانه مردم به سمت آرمانها چیزی جز لطف و عنایت و قدرت خداوند متعال نیست و باید این نعمت را قدر دانست.
حضرت آیتالله خامنهای در بخش دیگر ی از سخنان خود با قدردانی از زحمات و تلاشهای فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی در تعطیلات سال نو و همچنین در طول سال گذشته خاطرنشان کردند: مردم این تلاشها و خدمات را میبینند و قدردان آن نیز هستند.
ایشان یکی از مهمترین وظایف نیروی انتظامی را ایجاد امنیت در جامعه بویژه امنیت اخلاقی و روانی برشمردند و افزودند: امنیت اخلاقی در جامعه به معنای آن است که مردم دغدغه ای درخصوص احتمال انحراف اخلاقی فرزندان خود در جامعه نداشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از ضروریات برقراری امنیت اخلاقی در جامعه را ایجاد مصونیت در درون نیروی انتظامی دانستند و تأکید کردند: این مصونیت درونی جز با چنگ زدن به ریسمان توفیق و فضل الهی به دست نمیآید.
حضرت آیت الله خامنه ای وضعیت نیروی انتظامی را نسبت به گذشته بسیار رو به جلو ارزیابی کردند و افزودند: فرماندهان و مسؤولان نیرو نباید به حد کنونی قانع باشند بلکه باید برای رسیدن به قله، همت کنند.
ایشان همچنین از هماهنگی موجود میان وزارت کشور و نیروی انتظامی اظهار رضایت کردند و خواستار تقویت بیش از بیش این هماهنگی و ارتباط شدند.
در این دیدار سردار سرتیپ احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در گزارشی گفت: تحقق پلیس شایسته و بایسته نظام اسلامی و دستیابی به قدرت نرم و فراگیر و پایدار با استفاده از علم، عقل و تدبیر از جمله اهداف مورد نظر در نیروی انتظامی است.
وی همچنین با اشاره به پیچیدگی مسائل و روابط اجتماعی و تحول در حوزه ارتباطات خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با دستاوردهای خوب خود در حوزه فناوریهای نوین و با تغییر در ساختارها، ابزارها، رویکردها و کارکردها، به دنبال تحقق امنیت فراگیر و پایدار در همه حوزه ها است.
در ابتدای این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.
بخش سیاست تبیان
آرزوی مرگ گناه است؟!
چنین عملی شرعاً ممنوع است و انسان نباید از پروردگارش بخواهد که مرگ او را جلو بیندازد و یا آرزوی مرگ کند ،زیرا پیامبر اسلام چنین کاری را نهی فرموده و می فرماید :
«هیچ یک از شما به خاطر زیانی که به او رسیده آرزوی مرگ نکند چرا که اگر نیکو کار است شاید نیکی هایش را فزون کند و اگر بدکار است شاید توبه کند .»
و این امر بدان معنا است که انسان نباید برای مرگ خودش تقاضای تعجیل کند و یا آن را آرزو نماید ،زیرا شخص از دو حال خارج نیست: یا یکی از اشخاص نیکوکار است که عمر طولانی او موجب افزایش حسنات اوست . و یا از اشخاص بد کار است که در این صورت امید آن می رود که خداوند فرصت توبه را برای او فراهم نماید و از آن پس عبرت گیرد و به درگاه خداوند باز گردد .پس دلیلی ندارد که او آرزوی کند .
در حدیث دیگری روایت شده است که پیامبر «ص»می فرماید :
«و اگر ناگزیر باید آرزوی مرگ نماید باید بگوید :خدایا مرا زنده بدار مادامی که می دانی زندگی برای من نکو ست و مرا بمیران وقتی که مرگ برای من بهتر باشد »
یعنی باید کار را به خدا بسپارد نه به اختیار خود چرا که اگر زندگی برای او بهتر باشد پس طول عمر برای او بهتر و شایسته تر است .در حدیثی روایت شده است که پیامبر «ص» می فرماید :
« خیر النّاسِ مَن طالَ عُمرهُ و حسُنَ عَمَلُهُ »؛ «بهترین مردم کسی است که عمرش طولانی و کردارش خوب باشد »
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید : «هیچ یک از شما به خاطر زیانی که به او رسیده آرزوی مرگ نکند چرا که اگر نیکو کار است شاید نیکی هایش را فزون کند و اگر بدکار است شاید توبه کند»
شاید بقای زندگی چنین شخصی هم برای خود و هم برای دیگران مفید و سودمند باشد و اگر مرگ برای او بهتر باشد ،خداوند او را می میراند که چه بسا عمر طولانی او مستوجب گناهانی گردد که عاقبت خوب و ستوده ای در بر نداشته باشد ، بنابراین لازم است که انسان چنین آگاهی را به خدا و به اذن و مشیت او محول نماید آداب یک مسلمان باید با پروردگارش اینگونه باشد ،اما کسی به محض این که به مصیبتی دنیای مبتلا گردد مانند اینکه همسرش ،یا دخترش ،یا فرزندش و یا ... فوت نماید و یا به بیماری دچار شود ،آرزوی مرگ کند و تمام زندگیش را به جهنمی تبدیل کند، در واقع خود اوست که زندگیش را به این صورت در آورده است ،چرا که انسان خود می تواند زندگیش را به صورت خوب و سعادتمندانه و رضایت بخش در آورد همان گونه که در بعضی احادیث روایت شده که پیامبر «ص» می فرماید :
«خداوند متعال به عدالت خود شادی و آرامش خاطر را در رضا و یقین غم و اندوه را در شک و ناسپاسی قرار داده است»
شادی و آرامش خاطر در رضا و یقین است یعنی انسان به آن چه از جانب خدا می آید راضی و به قضا و قدر او تن دهد و یقین داشته باشد به این که نزد خداوند به پاداش خوب نائل خواهد شد یعنی باید مسلمان به امروز خود راضی و به فردایش اطمینان داشته باشد .
این است مفاد رضا و یقین که به او سرور ،شادی و آرامش روحی می دهد چنان آرامش روحی که بعضی از گذشتگان گفته اند :
ما در چنان سعادتی زندگی می کنیم که اگر پادشاهان از آن آگاهی می یافتند برای نیل بدان با شمشیر با ما به مقابله برمی خواستند چنین سعادتی از شمار سعادت طلا و جواهر و قصرهای عالی نیست بلکه از سعادت روحی و روانی است .
گروه دین تبیان
این فیلم های بالای 18 سال!
اکران فیلم سینمایی «خیابان بیست و چهارم» باردیگر بحث لزوم درجه بندی سنی در اکران را از سوی برخی منتقدان مطرح کرد.
یک منتقد اعلام کرد: «فیلم سینمایی خیابان بیست و چهارم ساخته سعید اسدی یک فیلم جنایی بسیار خوش ساخت با مایههای روانشناختی درباره یک «سایکوپات سادیستیک» است که از استانداردهای اینگونه آثار در سینمای ایران فراتر است اما نیاز به گروهبندی سنی دارد.» این اظهارنظر احتمالاً باردیگر بحث لزوم درجه بندی فیلم های در حال اکران را در سینمای ایران زنده خواهد کرد.
درجهبندی سنی برای حمایت از کودکان
حکایت درجهبندی فیلمها در سینمای ایران مدت زیادی نیست که آغاز شده و البته هنوز جانیفتاده است. اما در سینما جهان درجهبندی (ریتینگ) فیلمها از سال 1968 بهطور رسمی با تأسیس انجمن MPAA شروع شد. این انجمن علاوه بر تدوین قوانینی برای درجهبندی فیلمها، نظارت بر درجهبندی فیلمها را پیش از نمایش عمومی به عهده دارند. مسئله درجهبندی فیلمها اولین بار در سال 1907 از سوی برخی از مسئولان شهر شیکاگو و چند شهر دیگر مطرح آنها فهرستی از فیلمها و تئاترهایی که نمایششان برای کودکان مناسب نبود تهیه کردند. در سال 1930 مجلس آمریکا قوانینی برای سانسور فیلمها تصویب کرد که نمایش بعضی فیلمها را برای افراد زیر 19 سال ممنوع میکرد؛ فیلمهایی که شامل این قانون میشدند دارای کلمات رکیک و زشت در دیالوگهایشان بودند. این قوانین از آن پس مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفت. یکی از طرفداران سرسخت اجرای این قوانین حامیان حقوق کودکان بودند. اجرای قانون درجهبندی فیلمهای سینمایی بیشتر در کشورهایی جدی گرفته میشود که سینما در آنها به عنوان یک صنعت درآمدزا به حساب میآید و فرهنگ سینما رفتن در خانوادهها نهادینه شده است. بنابراین مسئولان برای حفظ مخاطبان و احترام به آنها بر درجهبندی و اجرای آن نظارت دارند.
اولین فیلمی که با درجه بندی سنی روی پرده سینماهای ایران رفت را می توان «مصائب شیرین» علیرضا داوودنژاد دانست. فیلمی که البته اطلاعیه های محدودیت سنی برای آن نقش شعار تبلیغاتی پیدا کرد و این فیلم به یکی از فیلم های پرفروش آن سال بدل شد.
درجه بندی جهانی فیلم ها
در حال حاضر دستهبندی انجمن MPAA برای فیلمها براساس 6درجه صورت گرفته است: گروه G مناسب برای همه گروههای سنی؛ گروه PG نمایش برای همه سنین با کمی هشدار برای خانوادهها؛ گروه PG-13 نامناسب برای افراد زیر 13سال؛ گروه R که نمایش آنها برای افراد زیر 17سال فقط همراه خانوادهشان مجاز است؛ گروه NC-17 ممنوع برای افراد زیر 17سال و گروه NR که شامل فیلمهایی میشوند که سازندگانشان آنها را برای درجهبندی معرفی نکردهاند.این دستهبندیها براساس میزان خشونت، نمایش صحنههای غیراخلاقی، وجود عبارتهای رکیک در دیالوگها و نمایش صحنههای استفاده از مواد مخدر انجام میشود و مشخص میکند کدام فیلم برای چه گروه سنی مناسب یا نامناسب است. البته مرزبندیهای سنی در کشورهای مختلف یکسان نیست. مثلاً ممکن است فیلمی که در آمریکا تماشای آن برای افراد زیر 17سال ممنوع است، در کانادا برای افراد زیر 13سال ممنوع باشد. به این صورت تکلیف خانوادهها در مواجهه با فیلمها مشخص است. بیشتر خانوادهها از تماشای فیلمهای گروه NR که فاقد درجهبندی هستند خودداری میکنند.
درجه بندی در سینمای ایران
شاید اولین فیلمی که با درجه بندی سنی روی پرده سینماهای ایران رفت را بتوان «مصائی شیرین» علیرضا داوودنژاد دانست. فیلمی که البته اطلاعیه های محدودیت سنی برای آن نقش شعار تبلیغاتی پیدا کرد و این فیلم به یکی از فیلم های پرفروش آن سال بدل شد. بعدها نیز فیلم هایی مانند «پارکوی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «حریم» به کارگردانی رضا خطیبی، «پستچی سه بار در نمیزند» ساخته حسن فتحی، «کلبه» به کارگردانی جواد افشار، «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی و..با توصیه هایی اکرانشان محدود به گروه سنی مشخصی شد تا فرهنگ درجه بندی اکران بیشتر در سینمای ایران احیا شود. تعیین گروه سنی مخاطبان فیلمهای سینمایی در سینمای جهان اتفاقی است که بارها تکرار شده اما نگاه به این مسئله در ایران گاه با سوءتفاهمهایی همراه بوده است؛ سوءتفاهمهایی که نشان از نبود شناخت از این درجهبندی و نحوه عملی کردن آن دارد.
یک فیلم جنایی خوش ساخت
تازه ترین اظهارنظر در این باره را شهرام خرازیها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران داشته که در گفتوگو با فارس در مورد فیلم سینمایی «خیابان بیست و چهارم» ساخته سعید اسدی، اظهار داشت: در این فیلم فرشید کیانی (مهدی ماهانی) یک «سایکوپات سادیستیک» جنون آدمکشی دارد. شیرین (شیلا خداداد) که از همسر اولش دختری به نام نازنین دارد به عقد فرشید در میآید، بیآن که از گذشته وی چیزی بداند. فرشید که دچار اختلال شخصیتی آنتی سوشیال (ضد اجتماعی) است. دکتر معالج نازنین (نیکی کریمی) را وحشیانه میکشد. آرزو حکمی (بهاره افشاری) که خواهرش به دست فرشید در گذشته به قتل رسیده میکوشد تا با همکاری خبرنگار روزنامه خبر حوادث(حمید گودرزی) و جلب حمایت سرهنگ اداره آگاهی (جمشید هاشمپور)، قاتل خواهرش را به دام اندازد. فرشید، آرزو را از سر راه بر میدارد اما خود به دست شیرین و نازنین کشته می شود.
اجرای قانون درجهبندی فیلمهای سینمایی بیشتر در کشورهایی جدی گرفته میشود که سینما در آنها به عنوان یک صنعت درآمدزا به حساب میآید و فرهنگ سینما رفتن در خانوادهها نهادینه شده است.
خرازیها تصریح کرد: فیلم سینمایی «خیابان بیست و چهارم» یک فیلم جنایی بسیار خوش ساخت با مایههای روانشناختی است که از استانداردهای اینگونه آثار در سینمای ایران فراتر است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم نیاز به گروهبندی سنی دارد چرا که اضطراب در بیشتر سکانسهای فیلم سینمایی «خیابان بیست و چهارم» جاری است. این منتقد در ادامه گفت: فیلم در ترساندن بیننده بسیار موفق است. فیلمنامه بسیار حرفهای نوشته شده و سرشار از رخدادهای دلهرهزا است. عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه بیان داشت: کاملاً مشخص است که سعید اسدی در پی باز تعریف سوژهای آشنا با زبان و اجرایی متفاوت بوده است. گرههای داستانی بهسادگی لو نمیروند، به مرور رمزگشایی میشوند و در انتها به نتیجهای درخور و شایسته میرسند. شهرام خرازیها خاطرنشان کرد: اطلاعات داستانی با مهارتی تحسین برانگیز در طول فیلمنامه پخش شدهاند. تابلوی بالینی بیماری فرشید مطابق با یافتههای علم روانشناسی است. کارگردانی سعید اسدی در فیلم سینمایی «خیابان بیست و چهارم» فوقالعاده است. نیکی کریمی یکی از بهترین نقش آفرینیهایش را در این فیلم به یادگار گذاشته است. پتانسیل فروش فیلم به ویژه در شهرستانها بالا است.
فرآوری: امید صبوری
بخش سینما وتلویزیون تبیان
یک داستان فقط+۱۸ ها بخونند. ادامه مطلب…
یک
خانم روسی و یک آقای آمریکایی با هم ازدواج کردند و زندگی شادی را در
سانفرانسیسکو آغاز کردند .طفلکی خانم ، زبان انگلیسی بلد نبود اما می
توانست با شوهرش ارتباط برقرار کند
.
شب طلبه جوانی به نام محمد باقر در اتاق خود در حوزه علمیه مشغول
مطالعه بود به ناگاه دختری وارد اتاق او شد در را بست و با انگشت به طلبه
بیچاره اشاره کرد که ساکت باشد. دختر گفت: شام چه داری؟ طلبه آنچه را که
حاضر کرده بود آورد و سپس دختر در گوشه ای از اتاق خوابید و محمد به
مطالعه خود ادامه داد.
از آن طرف چون این دختر فراری شاهزاده بود
و بخاطر اختلاف با زنان دیگر از حرمسرا فرار کرده بود لذا شاه دستور داده
بود تا افرادش شهر را بگردند ولی هر چه گشتند پیدایش نکردند.
صبح
که دختر از خواب بیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران شاهزاده خانم را
همراه محمد باقر به نزد شاه بردند شاه عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع
ندادی و ... . محمد باقر گفت: شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم
مرا به دست جلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان
خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در
برابر نفست مقاومت نمائی؟ محمد باقر 10 انگشت خود را نشان داد و شاه دید
که تمام انگشتانش سوخته و ... . لذا علت را پرسید طلبه گفت: چون او به
خواب رفت نفس اماره مرا وسوسه می نمود هر بار که نفسم وسوسه می کرد یکی از
انگشتان را بر روی شعله سوزان شمع می گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم و
بالاخره از سر شب تا صبح بدین وسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا،
شیطان نتوانست مرا از راه راست منحرف کند و ایمان و شخصیتم را بسوزاند.
شاه
عباس از تقوا و پرهیز کاری او خوشش آمد و دستور داد همین شاهزاده را به
عقد میر محمد باقر در آوردند و به او لقب میرداماد داد و امروزه تمام علم
دوستان از وی به عظمت و نیکی یاد کرده و نام و یادش را گرامی می دارند. از
مهمترین شاگران وی می توان به ملا صدرا اشاره نمود.
نفس اماره یکی از عواملی است که انسان را به ارتکاب گناه وسوسه می کند. قران کریم می فرماید: نفس اماره به سوی بدیها امر می کند مگر در مواردی که پروردگار رحم کند «سوره یوسف آیه 53» انسانهایی که در چنین مواردی به خدا پناه میبرند خداوند متعال آنها را از گزند نفس اماره حفط می کند و به جایگاه ارزشمندی می رساند.
یک روز یک زن و مرد ماشینشون با هم تصادف ناجوری می کنه. بطوریکه ماشین هردوشون بشدت آسیب میبینه. ولی هردوشون بطرز معجزه آسایی جون سالم بدر می برن.
وقتی که هر دو از ماشینشون که حالا تبدیل به آهن قراضه شده بیرون میان، رانندهء خانم بر میگرده میگه:
-
آه چه جالب شما مرد هستید!…. ببینید چه به روز ماشینامون اومده! همه چیز
داغون شده ولی ما سالم هستیم! این باید نشونه ای از طرف خدا باشه که
اینطوری با هم ملاقات کنیم و ارتباط مشترکی رو با صلح و صفا آغاز کنیم!
مرد با هیجان پاسخ میگه:
- اوه … “بله کاملا” …با شما موافقم این باید نشونه ای از طرف خدا باشه!
بعد اون خانم زیبا ادامه می ده و می گه:
- ببین یک معجزه دیگه! ماشین من کاملن داغون شده ولی این شیشه مشروب سالمه. مطمئنن خدا خواسته که این شیشه مشروب سالم بمونه تا ما این تصادف خوش یمن که می تونه شروع جریانات خیلی جالبی باشه رو جشن بگیریم!
و بعد خانم زیبا با لوندی بطری رو به مرد میده.
مرد سرش رو به علامت تصدیق تکان میده و در حالیکه زیر چشمی اندام خانم زیبا رو دید می زنه درب بطری رو باز می کنه و نصف شیشه مشروب رو می نوشه و بطری رو برمی گردونه به زن.
زن درب بطری رو می بنده و شیشه رو برمی گردونه به مرد.
مرد می گه شما نمی نوشید؟!
زن لبخند شیطنت آمیزی می زنه در جواب می گه:
- نه عزیزم ، فکر می کنم الان بهتره منتظر پلیس باشیم !!!